OKR, czyli Cele i kluczowe rezultaty, to metodologia wyznaczania celów opracowana przez Andy’ego Grove’a, byłego dyrektora generalnego firmy Intel. Polega ona na połączeniu tego, co chcesz osiągnąć, z najważniejszymi wynikami, których użyjesz do mierzenia postępów. Co wyróżnia metodę OKR i jak zacząć jej używać w swojej firmie?
Metoda zarządzania celami OKR model to obecnie najskuteczniejsza metoda zarządzania celami organizacji. Stosują ją właściciele firm i menadżerzy zarządzający zespołami i projektami w start’upach, software housach, Turkusowych Organizacjach czy firmach IT. Z metody tej obecnie korzystają takie firmy jak: Allegro, Google, Zalando, Booking.com i wiele innych.
Metoda OKR – na czym polega?
OKR to skrót od „Objectives and Key Results”; po polsku oznacza to cele (osiągnięcia) i kluczowe rezultaty. W metodzie tej wyznacza się najczęściej jeden ambitny cel na rok i na najbliższy kwartał. Natomiast kluczowe rezultaty to 2-4 mierzalne wyniki, które określają realizację celu. Oprócz celów w OKR ustala się także priorytety i praktyki zbliżające do wyznaczonego osiągnięcia oraz tzw. kamienie milowe.
5 zasad skutecznego planowania i realizacji OKR’ów
1. Cel powinien być:
- zrozumiały,
- jasno określony,
- ambitny,
- angażujący,
- krótki.
W wyznaczeniu skutecznego celu pomoże Ci hasło/misja, które także będzie wspierać motywację Twojego zespołu.
2. Mierzalne i konkretne kluczowe rezultaty.
Do jednego celu (osiągnięcia, sukcesu) stwórz 2-4 rezultaty lub kamienie milowe.
3. Cele mają być przejrzyste, czyli zrozumiałe dla każdej osoby z zespołu oraz transparentne.
Warto także pamiętać, aby wszyscy mieli dostęp do sprawdzania postępu celów.
4. Kwartalne planowanie, docenianie osiągnięć oraz wyciąganie wniosków z niezrealizowanych OKR’ów.
5. Akceptacja i docenianie nie w pełni zrealizowanych celów (na poziomie 70-80%), otwartość na ciągłe uczenie się i doskonalenie swoich umiejętności.
Jakie są zalety używania metody OKR?
Wśród wielu korzyści ze stosowania metody OKR w organizacji możemy wyróżnić:
- Przejrzystość działań organizacji, jej celów i kierunku rozwoju.
- Sprawniejsze wyciąganie wniosków dzięki ustaleniu mierzalnych celów i kluczowych rezultatów.
- Większe zaangażowanie pracowników dzięki wdrożeniu kultury otwartości.
- Lepsze funkcjonowanie całej organizacji, dzięki powiązaniu własnych celów pracownika z celami firmy.
- Zwiększenie produktywności.
- Jasność oczekiwań i wyników, a tym samym większa motywacja zespołu.
Artykuł powstał przy współpracy z firmą Perfect Circle.
Fot. Shutterstock